Czasowniki niefleksyjne

Można wyróżnić co najmniej 6 kategorii fleksyjnych czasownika:

czas – ja śpiewam, ja śpiewałem;
tryb – ja śpiewam, ja śpiewałbym;
osoba – ja śpiewam, ty śpiewasz;
liczba – ja śpiewam, my śpiewamy;
rodzaj – on śpiewał, ona śpiewała;
przypadek – śpiewający, śpiewającego;


Te kategorie nie dotyczą wszystkich czasowników. Nie dotyczą one czasowników niefleksyjnych (czasowników niewłaściwych, czasowniki defektywne).

Czasowniki niewłaściwe to takie, które odmieniają się jedynie przez czas i tryb (ale już nie przez osoby, liczby i rodzaje).

Przykład: bezokolicznik mdlić:

czas: mdli, mdliło, będzie mdliło (będzie mdlić),
tryb: mdliłoby, byłoby mdliło, niech mdli.

Czasowniki niewłaściwe blokują podmiot w mianowniku, np.:

Mdli mnie, a nie: *Ja mdlę,
Przybywa wody w rzece, a nie: *Woda przybywa w rzece.

Do takich czasowników należą jeszcze takie wyrazy jak:
można, pora, wolno, nie sposób, słychać, wiadomo, grzech, wstyd, żal, czas, wypada, godzi się itd. 

Przykłady użycia:

Można zająć miejsca.
Pora wstać.
Nie wolno biegać po korytarzach.
Nie sposób nie zobaczyć Pałacu Kultury i Nauki podczas pobytu w Warszawie.
Słychać pisk opon.




 autor: Matylda

Komentarze